Бізнес групових покупок став одним з головних трендів минулого року. В десятках країн було запущено сотні клонів Groupon – найбільшого гравця в цьому сегменті. Не відстала від світового тренду й Україна. За останній рік у нас з‘явилось близько десятка проектів, які пропонують своїм клієнтам групові знижки на популярні розваги у їх містах проживання.
Ми вирішили запитати CEO українського стартапу Покупон, Олександра Ластовського, про те, яких тенденцій слід очікувати серед сервісів групових знижок, та які успіхи здобув стартап за цей рік. Олександр до цього працював в компанії Epam, телеканалі 24, та в інших сферах діяльності , а в команду Покупона прийшов на початку листопада.
— Як ви вважаєте, чому сервіси групових знижок стали набувати популярності в Україні цього року? Зазвичай світові тренди доходять до нас із запізненням.
— Швидкість поширення інновацій у світі зараз настільки висока, що вже не варто думати, що будь-яка нова вдала ідея буде йти до нас надто довго. І Покупон у цьому випадку не виняток, а пряме підтвердження цього нового тренду. Передумовою до формування цієї тенденції є, перш за все те, що в Україні виросло ціле покоління ділових людей, для яких онлайн бізнес вже не є другорядним, додатковим, а власне є основним. Це нове покоління людей орієнтується на інновації, має широку мережу міжнародних контактів і бере активну участь у глобальній комунікації.
По-друге – в Україні не лише кількісно росте інтернет-аудиторія, а й суттєво змінюється її «якість». Інтернет – це не лише місце відпочинку, соціальної комунікації чи ознайомлення з останніми новинами. Для мільйонів українців інет вже давно став стилем життя і є абсолютно невід’ємною його частиною. Люди звикають замовляти їжу, купувати одяг, записуватися в солярій чи фітнес-клуб або складати плани на вихідні, не відходячи від свого комп’ютера.
Бізнес-модель групових покупок «вистрілила» цього року в Україні ще й тому, що сама схема дуже сильно зав’язана на локальних ринках, на звичках і потребах людей, що живуть на конкретній території – по суті, такий сервіс забезпечує лайф-стайл цих людей.
Крім того, ця модель зручна, прозора, проста і доступна кожному. Без сумніву, не лише сервіс групових покупок і надалі набуватиме у нас нечуваної популярності, а й інші інноваційні світові моделі найближчим часом знайдуть у нас достойне втілення.
— В чому полягає основна проблема при створенні та розкрутці такого бізнесу, як Покупон в Україні? Як ви долаєте, зокрема, недовіру клієнтів?
— Основна складність цього бізнесу полягає в тому, що це не 100% онлайн-бізнес. Насправді його онлайн-складова – це лише невеличка частка того, що має вагу. Ключова цінність, яку ми несемо клієнтам – це щільний потік вигідних пропозицій у їхньому місті. Ці пропозиції потрібно не лише опублікувати на сайті (це якраз найпростіше), їх потрібно підібрати, домовитися про всі умови, проконтролювати весь процес, забезпечити задоволення потреб, продиктованих смаками і звичками наших клієнтів.
Тому якщо мова йде про складність запуску такого бізнесу в Україні, то складнощі ці далеко не технологічні. Перш за все, це побудова команди, яка буде ефективно взаємодіяти в межах країни, причому ключовим завданням цієї команди буде маркетинг і менеджмент. Це вимагає великих інвестицій на старті – побудова такої команди. Якщо немає достатніх фінансів – мало сенсу намагатися побудувати подібний бізнес в Україні.
Щодо другої частини питання – недовіра клієнтів – ця проблема не є первинною для нашого бізнесу. Ми практично не відчуваємо недовіри до Покупону як такого або до умов наших акцій, максимум – недовіра може виникати до онлайн-оплати або ж до купівлі через інтернет як такої. Проте ця тенденція дуже швидко і відчутно змінюється, і змінюється на краще. Тому зараз у фокусі нашої уваги зовсім інше – ми просто робимо свою роботу максимально якісно і орієнтуємося на речі незмінні – бажання людей отримувати якісний сервіс за доступною ціною.
— Чи могли б ви охарактеризувати світові тренди в розвитку сервісів групових знижок? Як саме вони можуть вплинути на локальні проекти?
— Основними світовими тенденціями зараз є, перш за все, розширення спектру послуг, що їх пропонують своїм клієнтам сервіси групових покупок. Приміром, не так давно один з них запропонував, не мало, не багато – політ у космос від легендарного Річарда Бренсона, котрий розвиває космічний туризм. Так от – клієнти сервісу групових покупок отримали можливість полетіти в космос всього, якщо не помиляюсь, за $ 20 000. А інший сервіс (в США) запропонував усім охочим придбати новенький VW Jetta за $ 5 000, за умови, що назбирається необхідна кількість учасників. Погодьтеся, пропозиції справді круті і цікаві! І ми вже йдемо до цього, готуємо клієнтам Покупона подібні сюрпризи.
Ще одна тенденція – цей бізнес сьогодні стає мейнстрімом, поряд із твіттером, фейсбуком, геолокаційними сервісами на кшталт AlterGeo тощо. І сьогодні в цей бізнес приходять найбільш талановиті і прогресивні люди.
Ще безперечний тренд – укрупнення. Цього року відбулося кілька гучних покупок, здійснених Groupon’ом. Крім того, є ще ціла низка мереж, що об’єднали подібні сервіси в різних країнах, але не просувають їх під єдиним іменем.
Таким чином, в Україні в 2011 році на цьому ринку ми будемо спостерігати розширення спектру послуг і зменшення кількості гравців із понад 10-ти, що є зараз, до 2-3 достойних, серед яких проглядатиметься явний лідер. Найбільш імовірна схема розподілу ринку в Україні – winner takes it all.
— Чи можете ви назвати вашого головного конкурента в Україні? Скільки потрібно фінансових або матеріальних ресурсів для того, щоб увійти на цей ринок зараз?
— Почну з необхідних інвестицій. В умовах, коли ринок подвоюється мало не щомісяця, потрібно розуміти, що величина фінансової подушки, необхідної для старту – це ще не гарантія успішного розвитку бізнесу. Розмір інвестицій, достатній для того, щоб вступити в перегони, і розмір капіталу, необхідний для того, щоб зайняти достойне місце – це різні речі. Якщо вступати в бізнес ще можна, маючи 2 млн гривень, то результат у фіналі буде в рівній мірі залежати від того, чи вдасться сформувати ефективну команду, а також від можливості оперативного доступу до додаткових інвестицій.
Щодо конкурентів – сьогодні в Україні в цьому бізнесі працює близько дванадцяти гравців. Усі вони стартували впродовж останнього року. Об’єктивно, вже зараз зрозуміло, що до кінця наступного року їх залишиться не більше трьох. От тоді ми і зможемо говорити про те, хто є нашим конкурентом.
— Якщо Покупон буде продано одній із закордонних або українських компаній, коли це станеться і на яку суму ви очікуєте?
— Вагомою перевагою бізнес-моделі, за якою працює Покупон, є те, що в дуже стислі терміни цей бізнес перетворюється з інвестиційного на дуже прибутковий. Тому, будучи лідером на ринку України і Білорусі і маючи достатнє фінансове підґрунтя, наразі ми не розглядаємо подібні пропозиції.
— Розкажіть про рік, що минув. Наскільки він був вдалим для Покупона? Що ви вважаєте найбільшим досягненням?
— Рік ми відсвяткуємо навесні, а от за результатами 9 місяців роботи слід відзначити, що ми впевнено тримаємо першу позицію в Україні і Білорусі з більш, як 200 000 клієнтами у 15 містах.
Вже сьогодні з нами працюють і нам довіряють такі бренди, як Аквапарк Термінал, Каток Караван, Козирна карта, Crystall Hall, Finebook, Лазерхаус, Kira Plastinina, Smile, картинги, sushi.com.ua, Интересный Киев та багато інших.
За цей час було безліч яскравих акцій, але деякі запам’яталися особливо – наприклад, коли за 2 години було розкуплено всі білети в Аквапарк, або коли в наш 6-тимісячний день народження у нас за день придбало купон на знижку майже 6 000 осіб, або картинг, куди за день прийшло 750 відвідувачів, чи доставка суші – наша постійна рубрика, що збирає до 800 учасників за день.
А ще недавно ми стали першими в номінації «Стартапи року: Сервіс дисконтних покупок» за версією AWARDS Internet UA 2010, а також були відзначені, як один з найпопулярніших українських брендів у Facebook.
Ну і звісно ж динаміка розвитку – такі швидкості можливі дуже мало в якому бізнесі – напевно, крім високих технологій, ще тільки в зеленій енергетиці та біо-технологіях – дух захоплює :).
— В минулому інтерв’ю ви розповідали, що до кінця цього року планується вихід Покупона на беззбитковість. Чи пройшли ви цю точку в своєму бізнесі? Якщо ні, то що, на вашу думку, цьому завадило, і коли це станеться?
— На сьогодні як якісні, так і кількісні показники розвитку бізнесу засвідчили, що обрана стратегія абсолютно себе виправдала.
— Які у вас плани на наступний рік? Які додаткові сервіси планується запустити?
— Нашим завданням на наступний рік стане розширення асортименту послуг і пропозицій, щоб кожен наш клієнт в будь-який момент і під будь-який настрій міг знайти для себе щось цікаве. Для партнерів ми також підготували низку пропозицій, які допоможуть більш віртуозно планувати акції, виходячи з власних потреб і бізнес-цілей. Слідкуйте за анонсами.
Наша амбіційна мета – зробити Покупон не стільки сервісом групових покупок, скільки соціальних придбань. 750 квитків на картинг за день – це круто, але 750 друзів на треку – це значно веселіше! Покупон цілком може стати тим ініціатором, який познайомить вас нарешті з цими людьми, що є у вашій френд-стрічці на фейсбук.