Александр Ольшанский
Інтернет-комерції в Україні практично немає. Щоб зрозуміти, чому я так говорю, треба розібратися в термінології. Те, що ми розуміємо під інтернет-комерцією, як правило, нею не є.
Александр Ольшанский

Коли ви вибрали товар в інтернеті, потім вам його привіз кур’єр, і ви за нього заплатили – це звичайна торгівля по каталогу. І немає різниці, представлений каталог у вигляді паперової книжки, електронної вітрини або ще як-небудь.

Суть електронної комерції полягає в тому, що між покупцем і продавцем дистанційним чином виникають взаємні зобов’язання. Наприклад, продавець вже списав (чи заблокував) гроші з платіжної картки покупця, і після цього доставляє йому товар. Таким чином продавець і покупець вже не можуть відмовитися від цієї угоди без якихось втрат для себе.

Електронна комерція сильно скорочує витрати, що робить купівлю вигіднішою. Але для того, щоб скоротити ці витрати, треба законодавчо закріпити низку механізмів, пов’язаних з виникненням зобов’язань між продавцем і покупцем. На жаль, згідно з українським законодавством, не можна пред’явити в якості доказу в суді галочку, поставлену вами на якомусь сайті.

Коли ви вибрали товар в інтернеті, потім вам його привіз кур’єр, і ви за нього заплатили – це звичайна торгівля по каталогу. І немає різниці, представлений каталог у вигляді паперової книжки, електронної вітрини або ще як-небудь

Саме тому ми чекаємо ухвалення закону про електронну комерцію. У нього є два основні завдання. Перша – зробити так, щоб покупець міг захистити права споживача незалежно від того, яким способом був придбаний товар або послуга. Друге завдання – законодавчо прирівняти письмові договори до договорів, укладених за допомогою електронних комунікацій. При цьому застосування електронного цифрового підпису недоцільне, оскільки у великій кількості дрібних транзакцій його механізм занадто складний для споживача.

Світовий досвід підказує, що ним практично не користуються.

Окрім двох основних, є низка допоміжних завдань. Наприклад, згідно з директивою ЄС, повинна існувати норма подвійного акцепту. Тобто ви не можете одним натисненням мишки перейняти на себе якісь зобов’язання. Завжди треба зробити мінімум дві дії: спочатку погодитися, а потім підтвердити свою згоду. Це виключає ризик здійснення випадкової купівлі.

Потенціал електронної комерції значно більший, ніж звичайна купівля товару в інтернеті. У більшості країн світу під цим розуміють також укладення угод між підприємствами і угоди, в яких однією із сторін виступає держава. Крім того, в деяких випадках в електронну комерцію входять і транзакції між приватними особами. Закон «Про електронну комерцію» повинен законодавчо врегулювати подібні стосунки.

Добавить комментарий